الموسيقى المستقلة (الأندرجروند) في مصر.. هو الكلام دة ظهر أمتى ؟

By 3:33 ص

في الفترة الأخيرة بعد ما بقى للموسيقى المستقلة سميعة كتير، حصر البعض وجودها و ظهورها في وقت الثورة (25يناير) وبقى طبيعي تسمع مسار إجباري عند الحلاق و حمزة نمرة في الميكروباص و حاجات كتير كدة بس الحقيقة إن المزيكا المستقلة مش جديدة خالص، يعني خد عندك عارف سيد درويش؟ دة موسيقي مستقل، طب عارف الشيخ أمام؟ دة برضو موسيقي مستقل، الهدف من ذكر المثالين اللي فوق هو إن الموسيقى المستقلة في مصر من زمان و ملهاش تاريخ بداية وبس بقى ف من وقت للتاني لازم يظهر ناس تكسر العادي و تتحدي المألوف و تعبر عن نفسها و عن الناس و مع الوقت بيتحولوا لتراث، بس علشان ميحصلش فهم غلط للي بقوله عندك مثلا يعني أم كلثوم اه عبرت عن الناس و عملت ما لا يمكن تكراره بس الدولة قبل الناس كانو في ضهرها فلوس زي الرز :)) و دة عكس اللي مر بيه الشيخ أمام مثلا و عكس اللي مر بيه سيد درويش لانهم كانوا مبيفكروش في راي الناس على حساب تعبيرهم عن نفسهم و عن القضايا اللي شغلاهم.

الموسيقى المستقلة بالمعني اللي ظاهر حالياً (باندات و المزيكا الأفرنجي ) بدءت  بعد حرب أكتوبر 73 وأستمرت لحد بداية التسعينات مع كام باند، زي الجيتس و الأصدقاء و البلاك كوتس و المصريين و الفور أم وليه بتى شاه.. بس علشان تبقى فاهم كل دول كانوا مستقلين في الراي و التحرك بس لان مكنش فيه سوشيل ميديا فأغلب الألبومات اللي نزلت كانت بتنزل ك شريط كاسيت وهنا بيخشوا في انهم لازم يعملوا الألبوم تبع شركة و كل الباندات دي مقدرتش تكمل لتفككها و مشاركة أعضائها في حاجات تانية زي هاني شنودة و عمر خورشيد و غيره،  اه الشيخ أمام معملش كدة بس لان دة الشيخ أمام :] و دة مش تقليل للباقين.

و من التسعينيات لحد بدايات الألفينات ما شاء الله الدنيا كانت بطيخة ع الأخر لحد ما في شوية فرق كدة بدءت تنبت في الأرض البور دي وسط البلد و مسار اجباري و دة طبعاً غير الrap اللي كان ليه الفضل في انه يشد ودان ناس كتير للمزيكا المستقلة و يخليهم يحاولوا يعبروا عن نفسهم زي ايجي راب سكول و واي كرو و ام سي امين وغيرهم كتير، وقتها مكنتش كلمة فن مستقل بتتقال بين الجمهور اساسا لانها مش مفهومة و يمكن لحد دلوقتي برضوا (يعني هو في فن مستقل و فن أسير ؟! ) بس اللي بيشد الشباب للمزيكا دي هي ان رايها من نفسها و مفيش قيود للي بتقوله و طبعاً لازم نشيد بدور الدولة في انها كانت بتطلع عين الناس دي بس اهه الحال مشي و تاتة تاتة الدنيا بتدءت تنور، وهوبا الثورة قامت و من ساعتها و الفرق المستقلة المصرية في حالة تكاثر مستمر و الأعداد عمالة تزيد و دة نقل النوع دة من الفن اللي جي من تحت الأرض لفن بيقف على مسرح و ليه شعبية بين الشباب ع الأقل و مع كترة الفرق المنافسة زادت على مستوى المزيكا و دة اللي طلع إبداعات كتير جداً و دة شئ مفيد لأبعد حد، بس عيبة بقى إننا كمصريين زي ما بنعرف نبدع  زي ما بنعرف نظيط يعني جروبات تشجيع و تعصب للفرق و تباهي ع الفاضي و بسم الله ما شاء الله التذاكر انتقلت من 10 جنية ل250 جنية مش عارف لية بصراحة؟ تقولشي إتأثروا بسعر البنزين ومن هنا لهنا فرق كتير دخلت في سكة العادي و يلا نعمل اللي بيحبة الجمهور يعني مبقوش بيفرقوا عن الفن التجاري في شئ الا من رحم ربي :D و هنا لازم ندعي إن ربنا يعدل المايل و بس خلاص يا ريت يكون حد فهم حاجة.

ممكن تشوف برضوا

0 التعليقات